Thurn und Taxis

Inte en stat utan en familj ur högadeln (med prins/prinsess titlar) från den Bayerska staden Regensburg som tidigt såg en affärsmöjlighet med att transportera brev. 


Familjen Thurn und Taxis bedrev kurirverksamhet i stora delar av Europa redan under 1300-talet och hade postmonopol i över 500 år i stora delar av Europa.  Man köptes successivt ut när länder/stater insåg fördelen med att ha sitt eget postverk.


De hade som mest 20.000 anställda och idag förvaltas den enorma förmögenheten av societetsprinsessan Gloria von Thurn und Taxis (kallad Princess TnT i tysk skvallerpress) som ärvde allt efter sin make. Deras son Prins Albert den 12:e finns på listor över Europas rikaste och gillar racing.


Idag ligger "huvudkontoret" i Frankfurt och man äger ett antal slott, företag och har stora ekonomiska intressen i Tyskland. Här är en film gjord av auktionsfirman Sothebys från deras 500-rums slott i Regensburg där Prinsessan Gloria visar sin samling och berättar vad hon gillar!

Familjeslottet St Emmeram, Regensburg

© Wikipedia

Frimärkshistoria


Posthornet som många Postverk har som symbol kommer från Thurn und Taxis. Deras ryttare blåste i hornet när de kom till en by/stad för att signalera att posten hade kommit. 


I mitten på 1800-talet köptes man succesivt ut och 1867 var hela Tysklands postväsende förstatligat och man hade slutligen köpt ut familjen från verksamheten.


I perioden 1852-1866 gav man ut egna frimärken (drygt 50 utgåvor), ofta parallellt med de riktiga staterna och de var giltiga att använda inom Tyskland i konkurrens med den lokala postförvaltningen.