Zeppelin

Ferdinand von Zeppelin

Zeppelinarna var egentligen en vidareutveckling av luftballongen men med en hård yttre konstruktion med en gasballong inuti.


Därtill försedd med motorer och en korg för passagerare undertill. 


Konstruktören hette Ferdinand von Zeppelin och många länder har frimärken som visar dessa luftskepp. 


Även Frankrike och England (kallade dem Blimps) hängde på trenden och gjorde egna varianter. Mestadels militära och inte alls i kommersiellt syfte (passagerartrafik och postbefordran) som tyskarna.


Frankrike exporterade några till Österrike-Ungern och Ryssland.


År 1900 flög det första luftskeppet. Under första världskriget användes de både för spaning och bombning (t.ex av London!).


Efter första världskriget, vid Versailles 1919,   blev tyskarna förbjudna att bygga saker man kunde kriga med.  Firman Zeppelin fick dock 1925 tillstånd att bygga ett skepp till Amerikanarna. Man var igång igen.


Pga de dåliga finanserna ordnades en insamling - Zeppelin spende - för att kunna fullfölja kontraktet med amerikanarna.


Nu var skeppen avsedda för passagerartrafik och passagerarna flyttade så småningom in i själva konstruktionen i stället för att sitta i korgen under farkosten (det var kallt och obekvämt).  


Firman Zeppelin byggde dessutom upp ett omfattande reguljärt linjenät, framförallt till Sydamerika och Nordamerika. Post och passagerare transporterades mellan olika kontinenter. En resa tog ca 50 timmar från Tyskland till Nordamerika.


Tyskarna (Lufthansa) bildade dessutom ett flygbolag i Brasilien - Condor - som knöt ihop tyska städer och byar i Sydamerika (det bodde över 1 miljon tyskar i Sydamerika) med Zeppelinarnätet. På många brev står det "Via Condor Zeppelin" stämplat. 


Eran för Zeppelinarna fick ett hastigt och abrupt slut i Maj 1937 utanför New York när LZ 129 skulle landa. Skeppet antändes och störtade - många dog.

Polarfahrt 1931

Minnesplakett, London

Lufträd mot London WW1

Böcker, försändelser, frimärken - ja allt som är relaterat till Zeppelinartiden är ett hett och eftertraktat samlarområde.


Det finns två samlaralbum från tiden där man klistrade in 100-tals bilder och kunde läsa allt om precis allt  om den tyska zeppelinartiden. Det första ablumet gavs ut innan nazi-tiden och det andra under denna. De är tyvärr svåra (och dyra) att finna kompletta. Ibland dyker de upp hos auktionshus.