Do-X

Pga av Versaillesfördraget 1919 var tyskarna inte tillåtna att bygga flygplan (definitivt inte krigsplan) som flög över en viss höjd, gick för fort etc.


Deras teknologindustri sökte nya vägar och kommersialiserade t.ex Zeppelinarna.


Men det stannade inte där - andra fantastiska maskiner byggdes - en av dem var t.ex Schienen Zeppelin - ett snabbtåg som liknade en Zeppelinare med propeller! Tåget gick mellan Berlin och Hamburg i över 230km i timmen! Snabbare än de flesta SJ tåg än idag. 


En film om detta fantastiska tåg finns bevarad här.

Do-X var en annan enorm skapelse. En flygande båt med 12 propellrar. En fantastisk flygande farkost för passagerare och post!


Företaget Dornier förstod att det var bäst att bygga den i Schweiz vid sjön Bodensee som gränsar till Tyskland för att inte röra upp de allierades känslor.


Planet var enormt - det största som byggts. 1929 var det dags för en kortare test -  premiärflygningen  varade 1 timme och i 3-våningsplanet satte världsrekord - 170 passagerare!


1930 gjordes den första och enda kommersiella atlantflygningen via Holland - UK - Frankrike - Cap-Verde- Syd-Amerika - New York - New Foundland - Azorerna - Berlin. Ett par hundra meter över havet!. Resan tog nästa 2 år pga otaliga tekniska problem.


Planet var  omgjort för 40 passagerare som hade råd att betala. En enorm lyx erbjöds. Förutom sovrum fanns det bibliotek, bar och så klart en restaurang med persiska mattor.


Do-X historia blev kort. Depressionen i USA och mer ekonomiska alternativ öppnades upp. Endast 3 st Do-X byggdes där Lufthansa köpte 1 och Italienarna 2 st. Italienarna gjorde skrot av sina och Lufthansas plan som stod på museum redan 1936 bombades sönder och samman av RAF under andra världskriget.


Försändelser stämplade med Do-X stämpel är minst sagt dyra och eftertraktade. Betydligt mer än Zeppelinarförsändelser som det i jämförelse med finns gott om.


Här ses flygrutten som varade i nästan två år. 

Man startade 3:e november 1930 från Friedrichshafen och tog sig till Lissabon via mellanlandningar i Holland, England, Frankrike och Spanien. Man blev fast i Lissabon för att vänta på en ny vinge som hade fattat eld. 


Sen flög man vidare den 31/1 1931 till Las Palmas och tog sig vidare via Afrikas västkust för att ta det stora språnget till Brasilien från Kap Verde öarna den 4:e juni. Man tog sig vidare via Sydamerikas östkust och till slut var man framme i New York den 27/8 1931. Där blev man fast i 9 månader. Den 21/5 1932 började återresan. Via New Foundland (som gjorde ett speciellt frimärke för detta) och Azorerna landade man till slut i Berlin 24/5 1932.

Flygrutten 1930-1932. © Exo Cruiser

 

Den speciella New Foundland utgåvan

Tyska Postverkets broschyr (2004) om Do-X.

Klicka för att ladda ned PDF.

Ett av stoppen på väg mot New York var holländska Surinam. Luftpostmärken med övertryck Do-X.